Vilkår og betingelser for brug
Artikel 1 - Definitioner
I disse vilkår og betingelser gælder følgende definitioner
Fortrydelsesfrist: den periode, hvor forbrugeren kan udøve sin fortrydelsesret;
Forbruger: den fysiske person, der ikke handler som led i udøvelsen af sit erhverv eller sin virksomhed, og som indgår en fjernsalgsaftale med entreprenøren;
Dag: kalenderdag;
Transaktion med varighed: en fjernsalgsaftale vedrørende en række produkter og/eller tjenesteydelser, hvor forpligtelsen til at levere og/eller modtage levering er spredt over tid;
Holdbart datamedium: ethvert middel, der gør det muligt for forbrugeren eller iværksætteren at gemme oplysninger, der er beregnet til ham, på en sådan måde, at de kan konsulteres i fremtiden og gengives uden ændringer;
Fortrydelsesret: forbrugerens mulighed for at træde tilbage fra fjernsalgsaftalen i løbet af fortrydelsesfristen;
Entreprenør: den fysiske eller juridiske person, der tilbyder produkter og/eller tjenesteydelser til forbrugere ved fjernsalg;
Fjernsalgsaftale: en aftale, hvor aftalen, som en del af et system, der er organiseret af iværksætteren til fjernsalg af produkter og/eller tjenester, udelukkende indgås ved hjælp af en eller flere fjernkommunikationsteknikker;
Fjernkommunikationsteknik: et middel til at indgå en aftale, uden at forbrugeren og entreprenøren befinder sig på samme sted på samme tid;
Generelle betingelser: entreprenørens nuværende generelle betingelser.
Artikel 2 - Entreprenørens identitet
Virksomhedens navn :
Handelskammerets nummer :
Handelsnavn :
Momsnummer :
E-mail til kundeservice :
Virksomhedens adresse :
Artikel 3 - Anvendelighed
Disse generelle vilkår og betingelser gælder for alle tilbud fra entreprenøren og for alle fjernkontrakter og ordrer mellem entreprenøren og forbrugeren.
Før indgåelse af fjernsalgsaftalen skal teksten til disse generelle vilkår og betingelser stilles til rådighed for forbrugeren. Hvis dette ikke er rimeligt muligt, vil det blive angivet inden aftalens indgåelse, at de generelle vilkår og betingelser er tilgængelige fra iværksætteren og vil blive sendt gratis på forbrugerens anmodning.
Hvis aftalen om fjernsalg indgås elektronisk, kan de generelle vilkår og betingelser gøres tilgængelige for forbrugeren elektronisk inden indgåelsen af aftalen om fjernsalg på en sådan måde, at forbrugeren let kan gemme dem på et varigt datamedium. Hvis dette ikke med rimelighed er muligt, vil det blive angivet, hvor de generelle vilkår og betingelser kan konsulteres elektronisk, og at de vil blive sendt gratis efter anmodning, enten elektronisk eller på anden måde.
Hvis der ud over disse generelle vilkår og betingelser gælder specifikke vilkår og betingelser for produkter eller tjenester, gælder andet og tredje afsnit analogt, og forbrugeren kan altid påberåbe sig den gældende bestemmelse, der er mest gunstig for ham i tilfælde af modstridende generelle vilkår og betingelser.
Hvis en eller flere bestemmelser i disse generelle vilkår og betingelser på et givet tidspunkt er helt eller delvist ugyldige eller annullerede, forbliver aftalen og disse vilkår og betingelser gældende for resten, og den pågældende bestemmelse erstattes efter gensidig aftale af en bestemmelse, der kommer så tæt som muligt på formålet med den oprindelige.
Situationer, der ikke er reguleret af disse generelle vilkår og betingelser, skal bedømmes i henhold til ånden i disse generelle vilkår og betingelser.
Uklarheder vedrørende fortolkningen eller indholdet af en eller flere bestemmelser i vores vilkår og betingelser skal fortolkes i henhold til ånden i disse vilkår og betingelser.
Artikel 4 - Tilbuddet
Hvis et tilbud har en begrænset varighed eller er underlagt betingelser, vil dette være tydeligt angivet i tilbuddet.
Tilbuddet er uden forpligtelse. Entreprenøren forbeholder sig ret til at ændre og tilpasse tilbuddet.
Tilbuddet indeholder en fuldstændig og nøjagtig beskrivelse af de tilbudte produkter og/eller tjenester. Beskrivelsen er tilstrækkelig detaljeret til, at forbrugeren kan foretage en korrekt vurdering af tilbuddet. Hvis iværksætteren bruger billeder, skal disse nøjagtigt repræsentere de tilbudte produkter og/eller tjenester. Åbenlyse fejl eller mangler i tilbuddet er ikke bindende for entreprenøren.
Alle billeder, specifikationer og oplysninger i tilbuddet er vejledende og kan ikke give anledning til erstatning eller ophævelse af kontrakten.
Produktbilleder er en nøjagtig gengivelse af de tilbudte produkter. Leverandøren kan ikke garantere, at de viste farver svarer nøjagtigt til de faktiske farver på produkterne.
Hvert tilbud indeholder følgende oplysninger på en klar måde, så forbrugeren ved, hvilke rettigheder og forpligtelser han har ved at acceptere tilbuddet:
- prisen, med undtagelse af fortoldningsomkostninger og importmoms. Disse ekstra omkostninger bæres af og på kundens risiko. Post- og/eller kurertjenesten vil anvende den særlige ordning for post- og kurertjenester. Denne ordning gælder, når varerne importeres til bestemmelseslandet i EU, hvilket er tilfældet her. Post- og/eller kurertjenesten opkræver moms (med eller uden fortoldningsomkostninger) fra modtageren af varerne;
- eventuelle leveringsomkostninger;
- hvordan kontrakten vil blive indgået, og hvilke skridt der er nødvendige for at gøre dette;
- om fortrydelsesretten gælder eller ej;
- metoden til betaling, levering og opfyldelse af kontrakten;
- den periode, hvor tilbuddet er gyldigt, eller den periode, hvor iværksætteren garanterer prisen;
- taksten for fjernkommunikation, hvis omkostningerne ved brug af fjernkommunikationsteknikken beregnes på et andet grundlag end den normale grundtakst for det anvendte kommunikationsmiddel;
- om aftalen arkiveres, efter at den er indgået, og i givet fald hvordan forbrugeren kan få adgang til den;
- den måde, hvorpå forbrugeren kan kontrollere og i givet fald rette de oplysninger, han har givet i forbindelse med aftalen, inden aftalen indgås;
- de andre sprog, som kontrakten kan indgås på, ud over hollandsk;
- de adfærdskodekser, som iværksætteren har tilsluttet sig, og den måde, hvorpå forbrugeren kan konsultere disse adfærdskodekser elektronisk;
- minimumsvarigheden af fjernsalgsaftalen i tilfælde af en tidsbegrænset transaktion.
Valgfrit: tilgængelige størrelser, farver, materialetyper.
Artikel 5 - Aftalen
Med forbehold af bestemmelserne i stk. 4 indgås aftalen, når forbrugeren accepterer tilbuddet og opfylder de fastsatte betingelser.
Hvis forbrugeren accepterer tilbuddet elektronisk, skal iværksætteren straks bekræfte modtagelsen af accept af tilbuddet elektronisk. Så længe iværksætteren ikke har bekræftet modtagelsen af denne accept, kan forbrugeren annullere kontrakten.
Hvis kontrakten indgås elektronisk, vil iværksætteren træffe passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at sikre den elektroniske overførsel af data og vil sikre et sikkert webmiljø. Hvis forbrugeren kan foretage en elektronisk betaling, vil entreprenøren træffe passende sikkerhedsforanstaltninger.
Entreprenøren kan inden for de juridiske grænser kontrollere, om forbrugeren kan opfylde sine betalingsforpligtelser, samt alle fakta og faktorer, der er vigtige for at indgå en fjernsalgsaftale på en ansvarlig måde. Hvis iværksætteren har god grund til ikke at indgå kontrakten, har han ret til at afvise en ordre eller anmodning eller at gøre den underlagt særlige betingelser.
Entreprenøren vil sende forbrugeren følgende oplysninger skriftligt eller på en sådan måde, at de kan gemmes på en tilgængelig måde på en holdbar databærer:
- adressen på entreprenørens forretningssted, hvor forbrugeren kan indgive klager ;
- betingelserne for og måden, hvorpå forbrugeren kan udøve sin fortrydelsesret, eller en klar angivelse af undtagelserne fra fortrydelsesretten;
- oplysninger om eksisterende garantier og eftersalgsservice;
- de oplysninger, der er nævnt i artikel 4, stk. 3, i disse betingelser, medmindre disse oplysninger allerede er blevet givet til forbrugeren forud for aftalens opfyldelse;
- kravene til opsigelse af kontrakten, hvis den varer i mere end et år eller er indgået på ubestemt tid.
I tilfælde af en tidsbegrænset kontrakt gælder bestemmelsen i det foregående afsnit kun for den første levering.
Alle kontrakter indgås under den suspensive betingelse, at der er tilstrækkelig tilgængelighed af de pågældende produkter.
Artikel 6 - Fortrydelsesret
Ved køb af produkter har forbrugeren mulighed for at annullere kontrakten uden at angive nogen grund i en periode på 30 dage. Denne fortrydelsesfrist begynder dagen efter, at forbrugeren eller en repræsentant udpeget af forbrugeren har modtaget produktet og underrettet entreprenøren herom.
I fortrydelsesperioden skal forbrugeren håndtere produktet og dets emballage med omhu. Han må kun åbne eller bruge produktet i det omfang, det er nødvendigt for at vurdere, om han ønsker at beholde produktet. Hvis forbrugeren udnytter sin fortrydelsesret, skal han returnere produktet med alt det medfølgende tilbehør og, hvis det er rimeligt muligt, i dets oprindelige stand og emballage i overensstemmelse med de rimelige og klare instruktioner, som entreprenøren har givet.
Hvis forbrugeren ønsker at udøve sin fortrydelsesret, skal han informere entreprenøren inden for 30 dage efter modtagelse af produktet, ved skriftlig besked eller e-mail. Efter at forbrugeren har informeret entreprenøren om sin hensigt om at udøve sin fortrydelsesret, skal forbrugeren returnere produktet inden for 30 dage. Forbrugeren skal bevise, at varerne blev returneret til oprindelsesstedet i god tid. Dette kan også gøres direkte hos vores leverandør i Kina, f.eks. ved at fremlægge bevis for forsendelsen.
Hvis forbrugeren ikke giver besked om udøvelsen af sin fortrydelsesret eller ikke returnerer produktet inden for de frister, der er nævnt i stk. 2 og 3, bliver salget endeligt.
Artikel 7 - Omkostninger i tilfælde af tilbagetrækning
Hvis forbrugeren udøver sin fortrydelsesret, skal omkostningerne ved returnering af produkterne bæres fuldt ud af forbrugeren. Omkostningerne ved at returnere produkterne til oprindelseslandet, dvs. vores leverandør i Kina, skal også tages i betragtning.
Hvis forbrugeren har betalt et beløb, refunderer entreprenøren dette beløb så hurtigt som muligt, men senest inden for 30 dage efter fortrydelsen, forudsat at produktet er modtaget af den erhvervsdrivende, eller at der fremlægges afgørende bevis for fuldstændig returnering.
Artikel 8 - Udelukkelse af fortrydelsesretten
Den erhvervsdrivende kan udelukke forbrugerens fortrydelsesret for produkter, der er beskrevet i stk. 2 og 3. Udelukkelsen af fortrydelsesretten gælder kun, hvis iværksætteren tydeligt har angivet dette i tilbuddet, i det mindste inden kontraktens indgåelse.
Udelukkelse af fortrydelsesretten er kun mulig for produkter :
- som er fremstillet af entreprenøren efter forbrugerens specifikationer ;
- af klart personlig karakter ;
- som på grund af deres art ikke kan returneres;
- som forringes hurtigt eller bliver letfordærvelige;
- hvis pris afhænger af udsving på det finansielle marked, som entreprenøren ikke har kontrol over;
- for aviser og separate magasiner;
- for lyd- og videooptagelser og computersoftware, hvis forsegling er blevet brudt af forbrugeren;
- for hygiejneprodukter, hvis forsegling er blevet brudt af forbrugeren.
Udelukkelse af fortrydelsesretten er også mulig for tjenesteydelser :
- vedrørende indkvartering, transport, catering eller fritid, der udføres på en bestemt dato eller i en bestemt periode ;
- hvis levering er påbegyndt med forbrugerens udtrykkelige samtykke inden udløbet af fortrydelsesfristen;
- vedrørende væddemål og lotterier.
Artikel 9 - Prisen
I løbet af tilbuddets gyldighedsperiode vil priserne på de tilbudte produkter og/eller tjenester ikke blive forhøjet, undtagen i tilfælde af ændringer i momssatserne.
I modsætning til det foregående afsnit kan iværksætteren tilbyde produkter eller tjenester, hvis priser er underlagt udsving på det finansielle marked, og som iværksætteren ikke har kontrol over, med variable priser. Afhængigheden af disse udsving og det faktum, at de angivne priser er vejledende priser, vil blive nævnt i tilbuddet.
Prisstigninger inden for 3 måneder efter kontraktens indgåelse er kun tilladt, hvis de følger af lovbestemmelser eller skatteregler.
Prisstigninger efter 3 måneder efter kontraktens indgåelse er kun tilladt, hvis entreprenøren har accepteret dette, og hvis :
- de er en følge af lovmæssige eller skattemæssige bestemmelser; eller
- forbrugeren har mulighed for at træde tilbage fra kontrakten med virkning fra den dato, hvor prisstigningen træder i kraft.
Leveringsstedet er i henhold til § 5, stk. 1 i momsloven af 1968 det land, hvor transporten begynder. I dette tilfælde finder leveringen sted uden for EU. Derfor vil transportfirmaet eller kurertjenesten opkræve importmoms eller fortoldningsomkostninger fra forbrugeren. Entreprenøren opkræver derfor ikke moms.
Alle priser er med forbehold for tryk- og sammensætningsfejl. Leverandøren påtager sig intet ansvar for tryk- eller sætningsfejl. I tilfælde af trykfejl er entreprenøren ikke forpligtet til at levere produktet til den forkerte pris.
Artikel 10 - Overensstemmelse og garanti
Leverandøren garanterer, at produkterne og/eller tjenesteydelserne er i overensstemmelse med kontrakten, de specifikationer, der er angivet i tilbuddet, rimelige kvalitets- og/eller anvendelseskrav og de lovbestemmelser og bestemmelser, der er gældende på tidspunktet for kontraktens indgåelse. Hvis det er aftalt, garanterer entreprenøren også, at produktet er egnet til andet end normal brug.
En garanti givet af entreprenøren, producenten eller importøren påvirker ikke de juridiske rettigheder og retsmidler, som forbrugeren måtte have over for entreprenøren i henhold til kontrakten.
Enhver mangel eller forkert leveret produkt skal rapporteres skriftligt til entreprenøren inden for 30 dage efter levering. Produkterne skal returneres i deres originale emballage og i ny stand.
Entreprenørens garantiperiode er lig med producentens garantiperiode. Entreprenøren er dog på ingen måde ansvarlig for produkternes endelige egnethed til individuel anvendelse af forbrugeren eller for rådgivning om brug eller anvendelse af produkterne.
Garantien gælder ikke, hvis :
- forbrugeren selv eller en tredjepart har repareret eller ændret de leverede produkter;
- de leverede produkter har været udsat for unormale omstændigheder eller er blevet behandlet på en uagtsom måde eller i strid med entreprenørens anvisninger og/eller den behandling, der er angivet på emballagen;
- manglen helt eller delvist skyldes myndighedskrav vedrørende de anvendte materialers art eller kvalitet.
Artikel 11 - Levering og udførelse
Leverandøren skal udvise den største omhu ved modtagelse og udførelse af ordrer på produkter.
Leveringsstedet er den adresse, som forbrugeren har oplyst til virksomheden.
Med forbehold af bestemmelserne i artikel 4 i disse generelle vilkår og betingelser vil virksomheden udføre accepterede ordrer så hurtigt som muligt, men senest inden for 30 dage, medmindre forbrugeren har aftalt en længere leveringsperiode. I tilfælde af forsinket levering, eller hvis en ordre ikke kan opfyldes eller kun kan opfyldes delvist, vil forbrugeren blive informeret inden for 30 dage efter, at ordren er afgivet. I dette tilfælde har forbrugeren ret til at annullere kontrakten gratis og til at opnå enhver kompensation.
I tilfælde af annullering i overensstemmelse med det foregående afsnit refunderer entreprenøren det beløb, som forbrugeren har betalt, så hurtigt som muligt, men senest inden for 30 dage efter annulleringen.
Hvis levering af en bestilt vare viser sig at være umulig, vil entreprenøren bestræbe sig på at stille en erstatningsvare til rådighed. Det skal klart og utvetydigt fremgå af leveringen, at der er tale om en erstatningsvare. Fortrydelsesretten kan ikke udelukkes for erstatningsvarer. Eventuelle returomkostninger bæres af entreprenøren.
Risikoen for beskadigelse og/eller tab af produkterne bæres af entreprenøren indtil levering til forbrugeren eller til en tidligere udpeget repræsentant, der er kendt af entreprenøren, medmindre andet udtrykkeligt er aftalt.
Artikel 12 - Tidsbegrænsede transaktioner: varighed, opsigelse og forlængelse
Opsigelse
Forbrugeren kan til enhver tid opsige en aftale, der er indgået på ubestemt tid om regelmæssig levering af produkter (herunder elektricitet) eller tjenesteydelser, i henhold til de aftalte opsigelsesregler og med højst en måneds varsel.
Forbrugeren kan til enhver tid opsige en tidsbegrænset kontrakt om regelmæssig levering af produkter (herunder elektricitet) eller tjenesteydelser ved udløbet af den tidsbegrænsede periode i henhold til de aftalte opsigelsesregler og med højst en måneds varsel.
Forbrugeren kan opsige de kontrakter, der er nævnt i de foregående afsnit:
- Til enhver tid uden at være begrænset til opsigelse på et bestemt tidspunkt eller i en bestemt periode;
- Mindst på samme måde som de blev indgået;
- Altid med det samme opsigelsesvarsel, som entreprenøren har aftalt for sig selv.
Forlængelse
En kontrakt, der er indgået for en bestemt periode med henblik på regelmæssig levering af produkter (herunder elektricitet) eller tjenesteydelser, kan ikke stiltiende forlænges for en bestemt periode.
Med undtagelse af ovenstående kan en tidsbegrænset aftale om regelmæssig levering af aviser, tidsskrifter eller magasiner stiltiende forlænges med højst tre måneder, forudsat at forbrugeren kan opsige den forlængede aftale ved udløbet af forlængelsen med højst en måneds varsel.
En tidsbegrænset aftale om regelmæssig levering af varer eller tjenesteydelser kan kun stiltiende forlænges på ubestemt tid, hvis forbrugeren til enhver tid kan opsige aftalen med højst en måneds varsel og med højst tre måneders varsel, hvis aftalen vedrører regelmæssig levering, men mindre end en gang om måneden, af aviser, tidsskrifter og magasiner.
En tidsbegrænset aftale om regelmæssig levering af aviser, tidsskrifter og magasiner som et prøve- eller opdagelsesabonnement forlænges ikke stiltiende og ophører automatisk ved udløbet af prøve- eller opdagelsesperioden.
Varighed
Hvis en aftale har en varighed på mere end et år, kan forbrugeren til enhver tid efter et år opsige aftalen med højst en måneds varsel, medmindre grund og rimelighed udelukker opsigelse før udløbet af den aftalte varighed.
Artikel 13 - Betaling
Medmindre andet er aftalt, skal de beløb, som forbrugeren skylder, betales senest 7 dage efter begyndelsen af den afkølingsperiode, der er omhandlet i artikel 6, stk. 1. Hvis der er tale om en aftale om levering af tjenesteydelser, begynder denne periode, så snart forbrugeren har modtaget bekræftelse på aftalen.
Forbrugeren er forpligtet til straks at underrette entreprenøren om eventuelle fejl i de betalingsoplysninger, der er givet eller nævnt.
I tilfælde af manglende betaling fra forbrugeren har entreprenøren ret til, med forbehold af juridiske begrænsninger, at opkræve de rimelige omkostninger, der tidligere er meddelt forbrugeren.
Artikel 14 - Klageprocedure
Klager vedrørende opfyldelsen af kontrakten skal indgives til entreprenøren inden for 7 dage, på en fuldstændig og klart beskrevet måde, efter at forbrugeren har bemærket manglerne.
Klager, der indgives til entreprenøren, vil blive besvaret inden for 30 dage efter modtagelsen. Hvis en klage kræver en længere forudsigelig behandlingstid, vil entreprenøren svare inden for 30-dages perioden med en kvittering for modtagelse og en angivelse af den periode, inden for hvilken forbrugeren kan forvente et mere detaljeret svar.
Hvis klagen ikke kan løses ved fælles overenskomst, opstår der en tvist, som er underlagt tvistbilæggelsesproceduren.
En klage suspenderer ikke entreprenørens forpligtelser, medmindre entreprenøren skriftligt beslutter andet.
Hvis et krav anses for at være berettiget af leverandøren, vil leverandøren vælge at erstatte eller reparere de leverede produkter gratis.
Artikel 15 - Tvister
Aftaler mellem entreprenøren og forbrugeren, som disse generelle vilkår og betingelser gælder for, er udelukkende underlagt hollandsk lov. Dette gælder også, hvis forbrugeren er bosiddende i udlandet.